Chromebook rozłącza się z Wi-Fi? 10 skutecznych rozwiązań!

Zmaganie się z problemami połączenia Wi-Fi na Chromebooku może być naprawdę denerwujące, zwłaszcza gdy potrzebujesz stałego dostępu do internetu do pracy, nauki czy rozrywki. Użytkownicy często doświadczają rozłączania sieci, co bardzo utrudnia codzienne korzystanie z urządzenia. Często źródłem problemu nie jest sam Chromebook, a jakość połączenia, co bywa mylące. Kiedy sam napotykam takie sytuacje, dokładnie analizuję konfigurację i ustawienia, aby odnaleźć przyczynę i zapewnić stabilne połączenie. W tym poradniku przedstawimy Ci potencjalne powody i sposoby ich usunięcia, abyś mógł cieszyć się nieprzerwanym działaniem Wi-Fi na swoim Chromebooku.

1. Sprawdzenie, czy problem nie leży po stronie dostawcy internetu

Zacznijmy od zweryfikowania, czy kłopot nie wynika z problemów z routerem lub dostawcą usług internetowych. Najprościej to sprawdzić, podłączając do tej samej sieci inne urządzenia. Jeżeli na nich również Wi-Fi będzie przerywać połączenie, prawdopodobnie wina leży po stronie internetu, a nie Chromebooka.

W takim przypadku spróbuj zrestartować router, zaktualizować jego oprogramowanie, upewnij się czy nie ma awarii u operatora, i zastosuj standardowe procedury rozwiązywania problemów z Wi-Fi. Jeśli jednak pozostałe urządzenia działają poprawnie, a problem występuje tylko na Twoim Chromebooku, przyczyna może tkwić w nim samym. Wówczas przejdź do dalszych kroków opisanych poniżej.

2. Usunięcie zbędnych zapisanych sieci

Chromebooki dają możliwość ustawienia preferowanej sieci, z którą automatycznie się łączą, jeśli w zasięgu jest kilka znanych sieci. Gdy urządzenie jest połączone z siecią, która nie jest preferowana, a następnie następuje restart Wi-Fi, Chromebook może połączyć się z preferowaną siecią (jeśli jest dostępna), co spowoduje rozłączenie z aktualną.

Aby temu zapobiec, możesz zmienić sieć preferowaną lub usunąć zapisane dane wszystkich innych sieci. Aby zmienić preferowaną sieć, wejdź w Ustawienia > Sieć > Wi-Fi, wybierz sieć, na którą przełącza się Twój Chromebook, i wyłącz opcję „Preferuj tę sieć”. Następnie przejdź do sieci, z którą chcesz pozostać połączony i włącz tę opcję.

Możesz też usunąć sieci, z którymi Chromebook nie powinien się łączyć, klikając przycisk „Zapomnij”.

3. Aktualizacja systemu ChromeOS

Przestarzały system operacyjny może być źródłem nieoczekiwanych problemów, w tym tych związanych z połączeniem Wi-Fi. Aby wykluczyć tę możliwość, upewnij się, że ChromeOS jest aktualny. Przejdź do Ustawienia > Informacje o ChromeOS i kliknij „Sprawdź aktualizacje”. Jeśli aktualizacja jest dostępna, Twój Chromebook ją pobierze i zainstaluje, a na zakończenie poprosi o ponowne uruchomienie urządzenia.

Jeżeli system jest aktualny, po kliknięciu w „Sprawdź aktualizacje” zobaczysz komunikat, że Chromebook jest aktualny.

4. Odłączenie innych urządzeń od sieci

Zbyt duża liczba podłączonych urządzeń, takich jak smartfony, smart TV, tablety i komputery, może prowadzić do przeciążenia sieci. Gdy wiele urządzeń jednocześnie korzysta z tej samej przepustowości, router może stać się niewydolny, co skutkuje częstymi rozłączeniami. Aby sprawdzić, czy to jest przyczyną problemu, wyłącz Wi-Fi na urządzeniach, których w danym momencie nie używasz.

Możesz też „zapomnieć” sieć na urządzeniach, które nie muszą mieć dostępu, ale wciąż są do niej podłączone. Jeśli to rozwiąże problem, rozważ modernizację swojego planu internetowego i routera, aby poradził sobie z większą ilością połączeń. W przeciwnym razie ten problem może się powtarzać przy zbyt dużej liczbie aktywnych urządzeń w sieci.

5. Zmiana pasma częstotliwości Wi-Fi

Większość nowoczesnych routerów pracuje w dwóch pasmach częstotliwości: 2,4 GHz i 5 GHz. To samo dotyczy hotspotów w telefonach. Pasmo 2,4 GHz charakteryzuje się większym zasięgiem, ale bywa bardziej zatłoczone, natomiast pasmo 5 GHz ma mniejszy zasięg, ale zapewnia bardziej stabilne połączenie.

Jeśli znajdujesz się dalej od routera lub hotspotu, lepiej połączyć się z pasmem 2,4 GHz, natomiast 5 GHz jest lepsze dla zapewnienia stabilności. Przełączanie między pasmami może również rozwiązać problemy z połączeniem.

Możesz zmienić pasmo częstotliwości w ustawieniach routera lub hotspotu. Aby sprawdzić aktualną częstotliwość na swoim Chromebooku, wejdź w Ustawienia > Sieć > Wi-Fi, wybierz sieć, rozwiń menu zaawansowane i sprawdź częstotliwość. Powinna być wartość około 2400 (2,4 GHz) lub 5000 (5 GHz).

6. Konfiguracja statycznego adresu IP

Chromebook może rozłączać się z siecią z powodu konfliktów adresów IP lub problemów z konfiguracją. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy router przypisuje dynamiczny adres IP, który zmienia się po każdym połączeniu. Aby temu zapobiec, możesz przypisać statyczny adres IP, który jest stały i zapewnia stabilne połączenie.

Aby przypisać statyczny adres IP, przejdź do Ustawienia > Sieć > Wi-Fi, kliknij strzałkę przy nazwie swojej sieci i rozwiń menu Sieć. Wyłącz opcję „Konfiguruj adres IP automatycznie”, aby aktualny dynamiczny adres IP stał się statyczny. Możesz też ręcznie ustawić adres IP, maskę podsieci, bramę i ustawienia DNS.

Możesz także zarezerwować konkretny adres IP dla swojego Chromebooka w ustawieniach routera, ale rób to tylko, jeśli wiesz, co robisz.

7. Wyłączenie VPN i serwera proxy

Chociaż sieci VPN szyfrują ruch internetowy, a serwery proxy przekierowują go, aby chronić Twoją prywatność, czasami mogą powodować spowolnienia i rozłączenia. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy serwer VPN jest przeciążony lub serwer proxy nie działa poprawnie. Aby wykluczyć tę przyczynę, wyłącz zarówno VPN, jak i serwer proxy.

Aby sprawdzić, czy VPN jest aktywny, kliknij na godzinę w prawym dolnym rogu i sprawdź status VPN. Jeśli jest aktywny, kliknij „Rozłącz”, aby go wyłączyć.

Aby wyłączyć serwer proxy, przejdź do Ustawienia > Sieć > Wi-Fi, wybierz swoje połączenie Wi-Fi, rozwiń menu Proxy i wybierz „Bezpośrednie połączenie z internetem”.

8. Reset ustawień sieciowych

Jeśli problem wynika z niepoprawnych lub przestarzałych ustawień, reset sieciowych może pomóc w jego rozwiązaniu. Chromebooki nie mają specjalnej opcji resetowania sieci, ale możesz „zapomnieć” sieć, co całkowicie usunie dane o połączeniu. Potem możesz ponownie połączyć się, wprowadzając hasło, tak jakbyś łączył się po raz pierwszy.

Aby „zapomnieć” sieć, przejdź do Ustawienia > Sieć > Wi-Fi > Znane sieci, kliknij trzy pionowe kropki obok nazwy sieci i wybierz „Zapomnij”.

Powtórz ten proces dla innych sieci, jeśli to konieczne, a następnie skonfiguruj ponownie tylko swoje główne połączenie sieciowe.

9. Wyłączenie trybu oszczędzania energii

Chociaż Google nie podaje wprost, czy tryb oszczędzania energii wpływa na łączność, funkcje oszczędzania energii mogą obniżać wydajność urządzenia, co może zakłócać działanie połączenia sieciowego. Dlatego sugeruje się wyłączenie trybu oszczędzania energii, aby wyeliminować taką możliwość.

Aby wyłączyć oszczędzanie energii, wejdź w Ustawienia > Preferencje systemowe > Zasilanie i wyłącz opcję „Oszczędzanie energii”.

Dodatkowo, zadbaj o to, aby urządzenie nie przechodziło w stan uśpienia. W tym celu wybierz opcję „Utrzymaj ekran włączony” zarówno dla opcji „Gdy jest nieaktywny i podłączony” oraz „Gdy jest nieaktywny i na baterii”.

10. Przywrócenie ustawień fabrycznych (Powerwash)

Jeśli żadna z powyższych metod nie przynosi rezultatu, ostatnią opcją jest wykonanie Powerwash, czyli przywrócenie ustawień fabrycznych Chromebooka. Taka operacja usunie uszkodzone pliki, przywróci domyślne ustawienia, które mogły powodować konflikty i oczyści ustawienia sieciowe, co może pomóc w naprawie problemu z połączeniem.

Pamiętaj, że ten proces usuwa wszystkie dane i ustawienia lokalne, zatem wykonaj go tylko wtedy, gdy inne metody zawiodły. Przed resetowaniem upewnij się, że zrobiłeś kopię zapasową ważnych plików zapisanych lokalnie w folderze „Pobrane”, ponieważ zostaną one usunięte. Gdy będziesz gotowy, wykonaj Powerwash, co powinno rozwiązać problem.

Mamy nadzieję, że przedstawione wskazówki pomogą Ci zdiagnozować przyczynę problemów z Wi-Fi i je rozwiązać. Jeśli żadne z tych rozwiązań nie zadziała, możesz spróbować zainstalować ChromeOS od nowa, choć zazwyczaj nie jest to konieczne. Jeśli problem nadal występuje, może być związany z awarią sprzętu.

W takim przypadku, jeśli Twój Chromebook jest jeszcze na gwarancji, skontaktuj się z producentem lub udaj się do serwisu w celu dalszej diagnostyki.