Stwórz grę bez kodowania! 5 najlepszych platform dla początkujących

Główne Tezy

  • Bitsy i Twine to intuicyjne platformy do kreowania gier tekstowych oraz grafiki pixel art, nie wymagające znajomości programowania.
  • PuzzleScript umożliwia wizualne kodowanie, stanowiąc idealne narzędzie do budowy gier logicznych o prostych mechanikach.
  • Construct to doskonały wybór do tworzenia zaawansowanych gier przeglądarkowych bez konieczności pisania kodu, co sprawia, że jest przyjazny dla początkujących.

W ciągu ostatnich lat zafascynowało mnie projektowanie gier wideo, jednak zawsze miałem problem z rozpoczęciem tej przygody. Na szczęście biorę udział w comiesięcznych spotkaniach, podczas których każdy z uczestników ma za zadanie stworzyć grę w ciągu dwóch godzin, używając za każdym razem innego silnika. To świetna zabawa, nawet jeśli nasze gry są pełne niedoskonałości i dziwactw. Dzięki temu doświadczeniu zdobyłem wiedzę, którą chciałbym teraz przekazać innym, którzy pragną zacząć przygodę z tworzeniem gier. Obecnie dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwalają na łatwe stworzenie własnej gry w kilka minut. Poniżej prezentuję kilka najlepszych platform, które pomogą ci wkroczyć w fascynujący świat tworzenia gier.

1. Bitsy

Jeżeli cenisz sobie gry eksploracyjne w stylu retro, takie jak seria Legend of Zelda, Bitsy będzie dla ciebie idealnym narzędziem do stworzenia swojej własnej gry. Jak sama nazwa wskazuje, platforma ta umożliwia tworzenie niewielkich gier z grafiką pixel art, w których możesz kontrolować postać, zbierać przedmioty i prowadzić dialogi – wszystko to bez konieczności pisania jakiegokolwiek kodu.

Bitsy działa w przeglądarce, dzięki czemu nie trzeba instalować żadnego oprogramowania. Każda gra jest zapisywana jako plik HTML, co ułatwia dzielenie się nią z bliskimi.

Na itch.io można znaleźć wiele gier stworzonych za pomocą Bitsy (szczególnie polecam twórczość Cecile Richard). Dla tych, którzy uważają, że jest to zbyt uproszczone, istnieją modyfikacje silnika, takie jak Bitsy HD (która dodaje więcej pikseli do projektowanych lokacji).

2. Twine

Dla aspirujących twórców interaktywnych opowieści w stylu „wybierz swoją przygodę”, Twine jest doskonałym miejscem na start. Można z niego korzystać bezpośrednio w przeglądarce lub pobrać aplikację na komputer. Twine umożliwia tworzenie tekstowych historii z wieloma rozgałęzieniami. Czy wybierzesz czerwone, czy zielone drzwi? Skręcisz w lewo, czy w prawo? Umówisz się z Betty czy z Veronicą?

Każdy wybór jest przedstawiony w postaci bloku, a powiązania między nimi za pomocą linii, co sprawia, że wizualizacja narracji jest bardzo przejrzysta. Przykłady projektów znajdziesz na itch.io.

Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą dodawać elementy graficzne i dźwiękowe. Dostępna jest również obszerna dokumentacja, która szczegółowo opisuje, jak to zrobić. Nawet jeśli po wprowadzeniu tych ulepszeń Twine nadal wydaje się zbyt prosty, warto pamiętać, że wielu profesjonalnych twórców gier wykorzystuje Twine do prototypowania swoich gier przed przeniesieniem ich na bardziej zaawansowane silniki, takie jak Godot – co świadczy o wartości nauki korzystania z Twine.

3. PuzzleScript

Być może spotkałeś się już z grami typu sokoban: logicznymi, w których gracz przesuwa skrzynie, aby rozwiązać każdy poziom. PuzzleScript umożliwia tworzenie własnych gier tego rodzaju, i to bezpośrednio w przeglądarce.

Zgodnie z nazwą, PuzzleScript jest bardziej nastawiony na kodowanie, jednak nadal pozostaje bardzo intuicyjny wizualnie. Projekty graficzne oraz lokacje tworzy się za pomocą numerowanych kolorów, a zależności między nimi określa się za pomocą symboli, takich jak strzałki i nawiasy.

Dostęp do forum i dokumentacji jest możliwy bezpośrednio z ekranu edytora, co pozwala na poświęcenie większej uwagi projektowaniu logicznych zadań, zamiast skupiać się na podstawowych mechanikach gry. Możesz też, podobnie jak ja, stworzyć grę, w której skrzynki po prostu znikają i świetnie się przy tym bawić. Ogromna różnorodność gier stworzonych w PuzzleScript, dostępna na itch.io jest imponująca.

4. Construct

Jeśli regularnie grasz w gry przeglądarkowe, z dużym prawdopodobieństwem spotkałeś się z grami stworzonymi w Construct. Construct to doskonałe narzędzie do tworzenia niezwykle dopracowanych gier, które nie wymagają kodowania. Zamiast tego projektujesz elementy graficzne oraz tła, a następnie wybierasz z menu opcje dotyczące ich ruchów oraz zachowań.

To obejmuje również opcje platformowe, jeżeli jesteś fanem gier, takich jak seria Super Mario lub Hollow Knight. Z pewnością nie stworzysz gry na poziomie tych tytułów od ręki, ale z odpowiednią ilością czasu oraz zaangażowania, jest to możliwe.

Construct jest jedynym silnikiem na tej liście, który oferuje płatną wersję. Będzie ona wymagana, jeśli planujesz pracować nad czymś bardzo skomplikowanym, jak Hypnospace Outlaw lub jeżeli zamierzasz tworzyć dużą ilość projektów. Jednakże, dla amatorów lub początkujących, darmowa wersja testowa Construct będzie w pełni wystarczająca.

5. Scratch

Scratch to platforma stworzona w celu nauczania dzieci podstaw programowania. To sprawia, że jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą zacząć swoją przygodę z kodowaniem, ale tradycyjne metody (takie jak kursy programowania) wydają im się zbyt zniechęcające.

Wszystkie polecenia są przedstawione w postaci kolorowych „klocków” kodu, które z łatwością można dodawać do gry. Wystarczy przeciągnąć dany blok na pole i umieścić go w odpowiednim miejscu, niczym element układanki. Dzięki temu kodowanie staje się przyjemne i sprzyja tworzeniu gier.

Jeśli dysponujesz wystarczającą wiedzą na temat kodowania, aby uznać, że istniejące klocki są zbyt ograniczające, Scratch pozwala na tworzenie własnych, niestandardowych klocków bezpośrednio w przeglądarce i dodawanie ich do gier. Dla inspiracji zobacz przykłady projektów na stronie Scratch.

Pamiętaj, że jak w każdej dziedzinie, opanowanie tworzenia gier wymaga czasu. Nie uda ci się stworzyć gry na poziomie Nintendo w jeden dzień. Potrzebujesz praktyki i musisz być gotów na popełnianie błędów.

Jednakże wszystkie wymienione platformy dają sporo satysfakcji, więc nauka nigdy nie jest uciążliwa. Gdy w końcu uda ci się stworzyć coś godnego uwagi, możesz łatwo wyeksportować swój projekt i przesłać go znajomym i rodzinie (lub opublikować na stronie takiej jak itch.io, tak jak ja) i z dumą powiedzieć: „Spójrzcie, co stworzyłem!”