SOCD w klawiaturach: niesprawiedliwa przewaga czy oszustwo w grach?

Istotne informacje

  • Funkcja SOCD w nowszych klawiaturach mechanicznych wywołuje kontrowersje, ponieważ może dawać niesprawiedliwą przewagę w grach rywalizacyjnych.
  • SOCD umożliwia zwiększenie celności strzałów i skrócenie czasu reakcji, co przekłada się na korzyść w grach FPS.
  • Korzystanie z SOCD w grach online jest postrzegane jako oszukiwanie, co skutkuje blokadami kont przez Valve i apelami o szersze wprowadzenie zakazów.

Klawiatury mechaniczne, znane ze swojej solidności i wszechstronnego zastosowania, zwłaszcza w świecie gier, przechodzą ewolucję. Najnowsze modele wprowadzają jednak pewne komplikacje, a główną z nich jest funkcja Symultanicznego Przeciwdziałania Kierunkowego (SOCD). Wykorzystanie tej innowacji, choć poprawia efektywność graczy, wywołuje spory wśród społeczności, szczególnie w grach takich jak Counter-Strike 2. Firma Valve, producent tej gry, jednoznacznie wyraziła swój sprzeciw wobec tej funkcji, co poskutkowało licznymi blokadami graczy korzystających z tej technologii.

Nowe klawiatury mechaniczne wyposażone w SOCD są źródłem narastających kontrowersji. Wielu graczy zrezygnowało z popularnych tytułów, np. Counter-Strike 2, w obawie przed konsekwencjami używania tej funkcji, co świadczy o powadze problemu.

Czym jest SOCD i dlaczego stanowi problem?

SOCD to zdolność klawiatury do rozpoznawania dwóch równoczesnych naciśnięć klawiszy, przy czym w oprogramowaniu priorytet ma ostatnie wprowadzenie. W praktyce, dla większości użytkowników, oznacza to, że ostatni naciśnięty klawisz podczas pisania zostanie zarejestrowany i wyświetlony.

Jednak dla graczy rywalizujących w tytułach takich jak CS2, Overwatch czy Valorant, rosnąca popularność klawiatur z SOCD stwarza poważne problemy, dając przewagę tym, którzy ich używają.

Mówiąc wprost, SOCD może poprawić celność strzałów i jednocześnie utrudnić trafienie samego gracza. Może to wydawać się idealnym rozwiązaniem (i dla wielu tak było), ale poziom automatyzacji, jaki oferuje oprogramowanie klawiatur mechanicznych, tworzy niesprawiedliwe warunki rywalizacji.


Razer

Technologia Symultanicznego Przeciwdziałania Kierunkowego jest znana od dłuższego czasu (stosowana jest w grach walki), ale to klawiatura Razer Huntsman V3 Pro jako pierwsza przyciągnęła uwagę szerszego grona, promując ją pod nazwą „Snap Tap”. Znana firma produkująca klawiatury, Wooting, szybko podchwyciła trend, prezentując swoją wersję o nazwie „Snappy Tappy”, chociaż obie funkcje opierają się na tej samej technologii.

Dlaczego aktywacja tej funkcji może prowadzić do ostrzeżeń w grach online?

W strzelankach rywalizacyjnych SOCD zapewnia niewielki, lecz znaczący wzrost precyzji ruchów. Podczas unikania ognia w grze FPS, zdolność do oddania dokładnego strzału jest ograniczona.

Kiedy zwalniasz klawisz odpowiadający za ruch w bok, postać zatrzymuje się, co dodatkowo obniża precyzję. Jednak naciśnięcie innego klawisza kierunkowego może to zrekompensować, zwiększając celność i skracając czas reakcji.

Opanowanie tej precyzyjnej kombinacji klawiszy jest kluczową umiejętnością dla zaawansowanych graczy FPS i wymaga lat praktyki. Błąd w kombinacji klawiszy lub nieprawidłowa kolejność ich wciśnięcia może skutkować eliminacją z gry.

Klawiatury mechaniczne z funkcją SOCD, wykorzystując swoje oprogramowanie, automatycznie wykrywają ostatnie wprowadzenie, eliminując problemy wynikające z przypadkowego naciśnięcia lub wolnego wejścia. W sytuacjach stresowych, takie rozwiązanie daje przewagę.

Producenci klawiatur nie ukrywają zalet tej technologii; jest ona wręcz prezentowana jako innowacyjna. Po premierze klawiatury Razer, firma Wooting przeprowadziła ankietę wśród użytkowników, aby sprawdzić, czy również powinna wdrożyć tę technologię.


X

Spotkało się to z bardzo pozytywnym odbiorem, a firma Wooting natychmiast wprowadziła funkcję Snappy Tappy. Jednakże na koncie firmy Wooting X zamieszczono również szczegółowe wyjaśnienie, dlaczego ta technologia jest niekorzystna, nie powinna być stosowana i może prowadzić do wykluczenia z gry.

Czy SOCD to oszustwo?

Valve, twórca gry Counter-Strike 2 i platformy Steam, jednoznacznie zadeklarował zakaz stosowania SOCD, czyli „side-steppingu”, na swoich serwerach. Inni profesjonalni gracze wzywają do wprowadzenia szerszych zakazów stosowania tej technologii.

Nie będziemy akceptować automatyzacji (poprzez skrypty lub sprzęt), która omija te istotne umiejętności. W przyszłości (początkowo tylko na oficjalnych serwerach Valve), gracze podejrzani o automatyzację wielu działań z jednego wejścia mogą być usuwani z meczu.

Chociaż istnieją programowe implementacje technologii SOCD, nie są one tak skuteczne, jak wersje sprzętowe w klawiaturach Razer i Wooting.

Obecnie korzystanie z SOCD w grach online jest równoznaczne z oszukiwaniem, ponieważ daje niektórym graczom znaczną przewagę nad konkurencją poprzez wykorzystanie narzędzia, które nie jest dostępne dla wszystkich.